tisdag 4 mars 2014

Cancer-screening och tortyrredskap

Igår tog jag cellprov för livmoderhalscancer. Jag tycker verkligen att det är en fantastisk sak med Sverige- att alla kvinnor erbjuds denna undersökning vart 3e år så att man kan upptäcka ev cellförändringar i ett tidigt skede. Men allvarligt talat. Vad är det för verktyg barnmorskorna använder? Några jäkla metalltortyrredskap som de liksom skruvar upp själva snippan med? Jag blir svettig bara över att skriva om dem. Jag vet inte om det är jag som är känslig eller om den barnmorskan som utförde undersökningen var lite väl hårdhänt. Men det var förbannat obehagligt. Kall, hård, klingande metall på kroppens mest känsliga område tycker jag känns extremt stenålders. Och sen det där skrapandet inuti- hugaligen!! Idag då designers och ingenjörer tar fram grejer i oändligt många olika fiffiga material och former- kan ingen snart människa förskona sig över alla stackars kvinnor med metall i musen? Tid tog det också då min barnmorska tydligen valde "fel storlek" på tortyrgrejen och fick skruva fast ett nytt och göra om alltihop. Jag var helt matt efteråt- och tyckte synd om min egen livmoderhals som fick starta måndagen på allra värsta tänkbara sätt. Jag kan slå mig i backen på att om det var män som genomgick denna undetsökningsmetod- då hade det funnits undersökningsverktyg i mjuka, följsamma, behagliga material- man hade säkert tom fått välja färg! Jaja, nu är det gjort och jag har tre år på mig att förtränga denna obehagliga upplevelse- samt hålla tummarna för att utvecklingen inom detta område går framåt. 
Ha en fin tisdag! 
Kan tyvärr inte bjuda på någon bild på spektaklet igår- hade varit lite magstarkt. Så ni får en bild från 2 v sedan då jag var i Stockholm och jobbade. Här på väg hemåt igen - glad och fredagsutmattad..


2 kommentarer:

  1. Hahahaha!!!! Jag kan inte annat än hålla med. Fast sist jag tog cellprov kändes det knappt. Jag såg till att passa på när jag ändå skulle göra vag ultraljud för att försöka bli gravid med det som senare blev Neo. Istället för en barnmorska var det alltså en erfaren och skicklig manlig gynekolog som tog provet, så jag tror mer på att det är person än redskap det hänger på. Jag har trots allt gjort väldigt många gynundersökningar i samband med fertilitetsbehandlingarna, och det ÄR skillnad på hur duktiga läkare och barnmorskor är... Kram

    SvaraRadera
  2. Eller så är du bara lite mindre vek än mig :)

    SvaraRadera