lördag 11 januari 2014

Hej då Sydney

Hej svej! Vi har nu sprnderat 1,5 vecka i Australien.. Här kommer ett antal observationer som jag noterat under vår vistelse hittills. Vi hade hört att australiensare skulle vara väldigt trevliga. Detta påstående stämmer. Verkligen. De är nästan otäckt trevliga och artiga. Om man exempelvis tar upp en karta ur sin handväska så kommer det genast åtta australiensare joggandes mot en för att erbjuda sin hjälp. Folk frågar hur man mår hela tiden och berättar att de tycker vi har söta barn. Fast det där med att fråga hur man mår är också lite obehagligt. Jag menar, Vad ska man svara- och förväntas man fråga personen i fråga samma sak? Om jag skulle må skit så berättar man ju inte det för en spritt, språngande främmande människa. Personalen på hotellet är fantastisk, samtliga butiksbiträden likaså. Och i morse då jag snabbt skulle handla lite juice i kvarterskiosken så en herre jag passerade på vägen "Gooooood Morning  you BEAUUUTIFUL woman", sedan fortsatta han gå. Vilken start på dagen. Jag försöker verkligen att anstränga mig för att hänga med alla smilfinkar i deras tempo. Jag tackar och hejar och ler så att jag nästan får kramp.
I övrigt så är det dyrt här. Mat, taxi, nöjen, allt. Som i Sverige fast lite dyrare tom. Så man får ha sparat ihop en rejäl reskassa innan man åker hit.. Det är generellt ganska likt Sverige faktiskt. Rent, ordning o reda, välorganiserat- iaf det lilla, lilla vi hunnit se. Maten är fantastisk- det finns ingen "australiensk" mat- men eftersom många emigrerat hit så finna allt man kan önska- och den mat vi ätit har varit fräsch, vällagad och delikat. 
Det finns lösgodis! 
Lätt att kombinera city-semester med bad. Som vi vill ha det..
Utanför hotellet på väg hem från en dag på stranden.
Vi byter om o äter middag på stan! Eller nattar barnen o äter på balkongen. 
Våra barn går ofta att muta med appar och godis.. På så sätt får vi äta i lugn o ro- iaf en liten stund.. 
Med denna man har jag det alltid bra..
Många middagar o kvällar i Darling Harbour. 
Många timmar på olika lekplatser.. 
Många hurtbullar finns det här- överallt ser man folk som springer eller tränar på annat sätt. Utbudet av ekologisk och hälsosam mat är enormt. Passar mig som gillar att äta både raw food, quinoa o chokladglass..
Filimundus, Toca Boca, m.fl är våra nannys..
I morgon lämnar vi Sydney o åker vidare till Fiji. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar