tisdag 11 december 2012

Julens självklarheter

Som ni redan vet så är jag en stor julälskare. Det känns liksom fint att vi alla hjälps åt att förvandla denna mörka tid till något ljust och fint. På jobbet myser vi till det med glögg och pepparkakor till fikat. På kvällarna tänder jag hundra ljus och dricker julte och längtar hem. Alla känns liksom lite gladare. Lite varmare. Jag är också väldigt traditionsbunden. Och då det gäller traditioner så tycker jag att man lätt tappar lite av normalt vett och normala referensramar. Jag kan gå över lik för att upprätthålla traditioner. Som till exempel sådan där röd, rund julost. Jag tycker inte ens om den. Men på julen MÅSTE man ha en sådan ost. Annars blir jag alldeles svettig, nervös och sur. Och att pryda sitt hem med tomtar. Så jäkla fult. Och samtidigt så underbart mysigt och trevligt. Att sätta nejlikor i apelsiner. Ganska konstigt egentligen. Men det ger mig lycka i själen. Ett annat exempel får ni här. Jag har varit på en liten shoppingrunda och kommer hem med en julröd skjorta, en svart fluga och ett par svarta chinos till Kaspian varpå Robert utbrister:
R: Men Sofi, konstaterade inte vi så sent som förra veckan att Kaspian har typ 15 par byxor? Varför i hela friden har du köpt ett par byxor till??!!
S: Ja men alltså. Det här är ju inte vanliga byxor. Det är en JUL-OUTFIT! (med triumf i rösten)
R: Ja men det känns lite onödigt då han kan använda ett par byxor han redan har.
S: Men hörde du inte vad jag sa? Han ska ju ha dem på julafton och vara FIIIIN. Tycker du verkligen att vår son ska måsta använda ett par gamla jeans på självaste julafton (det sista med gråten i halsen)?
R: Men han har ju redan två par chinos!!
S: Men de är ju beiga!!! Det matchar ju inte flugan!! Kan du inte förstå att det är viktigt att man har en speciell outfit till julafton (jag tycker fortfarande att det är konstigt att han inte köpte min första argumentation från minut ett- tycker inte alla att julaftons-outfits är lika självklart som amen i kyrkan eller julmust på julbordet)??!!
Nu har Robert iallafall accepterat detta personlighetsdrag a lá jultaliban hos sin fru. Han har lärt sig i vilka situationer då endast kapitulation är den enda utvägen. 
God jul på det!
Rulla, rulla liten bulle

Lussebullar = en annan av julens självklarheter. Och människor som bakar lussebullar utan saffran är galna. Spritt språngande galna.


Kaspian tyckte att tårtspaden var roligare än lussebullarna. Och NEJ, jag vet inte vad tårtspaden hade för roll i sammanhanget eller varför den kom med på bild. Men så är det med barn. Vi har olika grejer överallt utan rimlig förklaring.

Julens guld
Robert drar sitt strå till stacken också. Han har både tillagat och på några få dagar ätit upp 2 kg skinka tillsammans med twinsen. Jag äter inte grisrumpa jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar