torsdag 4 oktober 2012

Arbeta heltid

Hej! Jag jobbar heltid. Innan jag började tänkte jag till både en och tjugotvå gånger. Sedan beslutade jag mig för att köra och se hur det skulle fungera. Om jag och övriga familjen inte skulle trivas med detta upplägg så finns ju alltid möjligheten att gå ner i arbetstid. Men vet ni vad. Det fungerar väldigt bra att jobba 100 %. Trots två småbarn och allt vad det innebär. Jag och Robert har iof turen att ha varsitt flexibelt jobb. Vi kan pussla ihop allt relativt enkelt. Sedan hjälper det också att jag är sinnessjukt morgonpigg. Klockan 05.20 hoppar (jo, jag hoppar) jag ur sängen för att vara på jobbet tidigt. På så sätt kan jag också sluta tidigt och få värdefull tid med kidsen på em. Robert är alltid ledig på onsdagar och barnen går kortdagar på förskolan både tors och fre. Trots att vi båda jobbar 40 h veckor (Robert något mer då han har två jobb..). Jag tycker inte att vi får för lite tid med barnen. De älskar sin förskola men behöver inte spendera mer tid på förskolan än hemma med någon av oss. Ibland funderar jag på hur livet skulle se ut om jag gick ner till 80% . Om det skulle bli enklare? Mitt svar är: NEJ. Skulle vi bli fattigare? Svar: JA. Jag är övertygad om det enda som skulle hända om jag arbetade mindre är att jag skulle få arbeta mer här hemma. och få flera tusenlappar mindre betalt. En jäkligt oskön lösning. Vi har filosofin att den som är hemma mest får göra mest hushållsarbete. Hushållsarbete är trist och oavlönat och jag är extremt klar med att vika tvätt och dammtorka efter nästan 2 år som hemmamamma.. Nu är vi hemma ungefär lika mkt och vi delar lika på allt som skall göras. Det passar mig perfekt. Jag är hellre på jobbet där jag både får utföra stimulerande arbetsuppgifter OCH få betalt. Sedan veeet jag att jag har klagat som en bitterfittig kärring här på bloggen om att jag är så trött hela tiden. Och visst, klart man är trött då och då. Men det hör nog mer samman med höstmörkret än jobbet. Det är inte jobbigare att arbeta jämfört med att vara hemmamamma. Tvärtom. Det enda som kan bli lidande är såklart att jag och Robert måste hemmapyssla mer på kvällstid. Men jag tycker att det är ganska gemytligt att vika tvätt ihop. Bara vi är tillsammans så spelar det ju ingen roll om vi glor på TV eller städar..
Jo, jag har tid att jobba och umgås med dessa två..

Dessutom så är jag en bättre mamma de timmar vi ses. Tvättberget och alla hemma-måsten får vänta tills vi gosat, läst böcker och pratat om dagen..

Vi har förresten börjat med Coop hemleverans av mat nu.. Så nu slipper vi åka och handla lika ofta.. Väldigt skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar