söndag 19 augusti 2012

Mamma-poäng och kantareller med smör!

Vi har återvänt till civilisationen efter en helg i skogen där vi umgåtts med och bott i Mariell och Alex superdupergulliga lilla stuga. Vi har inte haft någon täcking på mobilen och i eftermiddag började Robert få allvarliga svettningar och skakningar orsakade av internetbrist så då var det dags att packa sig hem igen. Vi har tillbringat en ansenlig mängd tid i skogen och plockat ett antal liter kantareller (som jag rensat till förbannelse idag). Twinsen har fått springa omkring fritt, andas skogsluft, mumsat lingon, blåbär, hallon och fått lära sig massvis om moder jord. Nu känns det som att jag har samlat tillräckligt med "bra mamma poäng" så att jag kan arbeta heltid och åka på kickoff med jobbet i två dagar i veckan utan att vrida mig av ångest och dåligt samvete om nätterna. Helgen har iallafall varit grejt! Massvis med god mat (bland annat toast med parmesan och egenplockade smörstekta kantareller), fylligt rödvin (nu när det är höst så lämnar jag chardonnayträsket och går över på det mer tunga, blodfärgade artelleriet) och härliga människor. A och M är galet lättsamma, generösa, välkomnande och hiskeligt roliga. Dessutom så hetsar de inte upp sig trots att twinsen försökte riva hela inredningen. Vi är tacksamma över att ha vänner bjuder in till och som uppskattar att äga små pittoreksa stugor och allt vad det innebär. Jag tänkte i ett svagt ögonblick att jag också ville ha en liten söt stuga att tillbringa helgerna i. Jag hade en liten romantisk tanke om hur vansinnigt mysigt och stressreducerande det kunde vara. Sedan kom jag på att vi (jag och min make alltså) är totalt oförmögna och ointresserade av att måla om vindskivor, måla lister, plantera rabatter, rensa ogräs, byta stuprör och utrota mossa ur gräsmattor. Snacka om stress! Nä, vi håller oss nog till ett säkert kort. Weekends på hotell. Bekvämt och troligtvis mycket billigare än att äga en stuga. Dessutom så är det helt fritt från renovering och krav på att komma ihåg att handla dasspapper. Så nu sitter vi och finular på NÄR och VAR vi ska tillbringa en härlig weekend under denna höst.
För övrigt har hösten kommit med buller och bång. Fuktig, frisk luft och gula löv.. Känns både vemodigt och skönt.

Lingonplock var spännande!

Hela svampgänget på jakt..

Vackert, rofyllt. Eller, inte så rofyllt eftersom twinsen hade vissa problem att ta sig fram obehindrat över alla stubbar, stenar och rötter... Vilket de högljutt berättade.

Kolla in! Nu har jag laddat frysen och ser fram emot goda middagar inom kort!

Heta i gummistövlar regntäta outfits =)

Lycka är att studsa

Tivoli fanns det också som ni ser..

Och ungefär här tyckte Kaspain att det räckte med frisk luft. Han lade sig ner med näsan i backen och vägrade att kliva upp. Energin var slut..

Helt tyst låg han och bara stirrade i gräset och hans korkskruvslockar vilade mot marken. Jag skrattade så att jag kissade på mig och Robert fick rycka ut som förste- upplockare. Älskade hjärtegryn!

2 kommentarer: