torsdag 5 juli 2012

Samefångad öring från liten fjällsjö och barn både högt och lågt

Hej! Vad har vi gjort idag då? Jo, det ska jag berätta. Alvina vaknade kl 4.30 och eftersom det alltid är så galet ljust ute här uppe i norr så gjorde Robert misstaget att gå upp med henne (istället för att bara ge henne nappen så att hon somnar om). Han trodde nämligen att klockan var minst 6.30 och tänkte att det bara var att kickstarta dagen. Då jag undrade vad fasen de höll på med och Robert insåg sitt enorma misstag fanns det ingen återvändo. Alvina var uppe och vaken och då är det bara att gilla läget. Jag gick naturligtvis och la mig igen och Robert och vår morgonpigga dotter fick roa sig bäst de ville.
Dagen fortsatte sedan med samma tema med en extremt tidig lunch hos min farmor och farfar. De bjöd på stuvade makaroner och köttfärssås och maten stod på bordet klockan 10. Lite märkligt enligt mig men man tackar ju inte nej till lunch. Eftersom jag är medveten om att min farmor konsekvent "glömmer" att jag inte äter kött hade jag packat med mig tre stycken sojakorvar i en liten påse. Sonm vanligt så ojjade sig min lilla farmor över detta en bra stund. "Men HUR ska du överleva??", "Du som är SMAL som en sticka- du måste ju ÄTA ordentligt", "Men är du SÄKER på att du inte ska ha lite KÖTT?", "Det där du äter är ju inte MAT", "Du kommer att få skörbjugg!!" osv, osv, osv. Hon var desto mer nöjd över att Robert, Alvina och Kaspian inte är små i maten någon av dem. Farmor konstaterade förnöjt att "Kaspian äter som en riktig KARL".
Efter lunchen har vi spenderat dagen med mina barndomsvänner Sandra och Madelen i Sandras nyinköpta hus. Vi konstaterade att vi ynglat av oss ganska så effektivt då vi numera tillsammans har 6 barn att springa efter. Både mysigt och utmattande.
Ikväll har vi frossat i grillad fjällöring eftersom min tokgulliga pappa inhandlat hela 10 kg(!) fjällöring av en äkta same (exotiskt ska det va!!) då han vet att jag är barnsligt förtjust i denna fisk. Han är omtänksam min pappa. Löjligt delikat tyckte till och med våra fiskskeptiska kids.

Alvina och Kaspian trivs super häruppe. Här busar de runt i farmor och farfars trädgård och eftersom alla tomter här uppe i Vilhelmina är ca 10-15 ggr så stora som en snitttomt i Göteborg så vet de inte riktigt var de ska ta vägen pga de oändliga möjligheterna.

Kaspian har aldrig sett så mycket gräsmatta på en och samma gång. Överväldigad är ordet.

Och så lite trädklättring på det..

Fika och studsmatta hos fina Sandra. Här endast hälften av barnaskaran..

Det är varmare här än hemma i Gbg, det trodde ni inte va? Mohahahahaa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar