onsdag 18 april 2012

Robert har pedagogisk hybris här hemma..

Igår var Robert på föräldramöte på förskolan. De hade bland annat pratat om vår förskolas pedagogik. Reggio Emilia. Jag är allmänt ointresserad av pedagogik hit och pedagogik dit. Självklart tycker jag att det är superbt att våra barn har utbildade lärare och att de flesta aktiviteter har ett syfte och en pedagogisk plan. Säkert toppenbra! Men jag har inga åsikter angående vilken pedagogik som är bäst eller mest lämplig. Barnen trivs som fiskar i vattnet och skrattar och viftar glatt med armarna då de ser sin förskola- det räcker gott och väl för mig. En stor del i Reggio Emilia är att barnen själva skall få upptäcka världen och lära sig. De får experimentera och vara nyfikna och skall stimuleras i detta. Och efter Roberts visit på föräldramötet är han något av en expert. Tydligen. Som i morse då barnen rev sin nya "flik"-bok med djungeldjur i tusen bitar. Giraffer tappade öronen och den långa halsen förvandlades till 8 små halsar. Robert tittar lugnt på medan denna förstörelse och gangsteri pågår varpå jag vrålar:
S: Men vad GÖR ni? Ni FÖRSTÖR ju boken!! AJA BAJJJA! Robert- ta av dem boken!! Nu!
R: Men de upptäcker ju liiivet Sofi. Se- nu har de lärt sig att böcker går sönder om man sliter i dem. 
Så bra då. Det var en bra lärdom. Förbaskade Reggio Emilio trams alltså. Jag tycker att den här Loris Malaguzzi (den italienska pedagogik-grundaren) kan komma hit och köpa nya böcker med giraffer till våra twins.
Gårdagens playdejt med bästisen Elias. De har väldigt kul ihop även om båda ser ut som surfisar på bilden... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar