måndag 21 november 2011

Våra barn, andras ungar!


Hej! Uppdatering kommer här! Vi trivs! Khao lak är toppen. Väldigt lugnt och skönt. Mysigt. Inga monsterstora resorthotell och inga grisfula plaststolar på beachen. Pittoreskt, vackert och väldigt grönt och lummigt.
Hotellet vi bor på är dock en liten historia i sig. Det bor BARA svenskar här. 100 % svenskt. Detta visste vi naturligtvis inte då vi bokade hotellet. Det känns lite konstigt faktiskt. Och inte så värst charmigt. Tidigare på resan har man naturligt och automatiskt sagt ”Hello”, ”Excuse me”, ”Thank you” eller ” Good morning” till personerna man träffar under dagen. Nu säger man ”Hej”, ”Ursäkta”, ”tack”, ”God morgon”. Till och med hotellpersonalen slänger ur sig svenska fraser till höger och vänster. Det finns Svenskt snus, Svenskt kaffe och svenska tidningar här. Hotellrestaurangerna erbjuder framför allt västerländsk mat. Uäck. Jag fattar inte, åker man inte på semester för att slippa Sverige för en stund? Förutom att det enbart är svenskar här så är också uppskattningsvis 80% av gästerna barnfamiljer- det är barnvagnsrace här varje dag, enorm blöjmaffia och små svenska lintottar som springer omkring med glass runt käften och sand i håret. Som ni vet så gillar jag inte ens barn. Jag har blivit påmind om det idag. Missförstå mig inte. Jag älskar naturligtvis mina egna barn och även massvis med andras barn som jag har tagit till mitt hjärta. Men andras ungar. Blä. Sedan vet både ni och jag att våra twins kan bete sig som vidriga, ouppfostrade kloakråttor ibland- jag tycker faktiskt det. Fast det är miiina kloakråttor och jag har tålamod och förståelse för dem och deras agerande. Men dessa ungar alltså. De ska envisas med att springa omkring, plaska högljutt och puckla på varandra med uppblåsbara hammare. De väsnas, hetsäter glass och är bara allmänt vidriga. Sedan är det inte alls ovanligt att dessa ungar tillhör högst icke-charmanta päron. Päronen sitter mest i poolbaren under tiden för happy hour och pimplar imponerande mängder Pina Colada. Deras främsta accessoar är den missklädsamma, illröda brännan, foppatofflor samt ett illasittande linne med texten ”öl byggde denna vackra kropp” eller kanske ”Dolce and Gabbana”. De är likt sina kids också bra på att prata högt och tydligt, samt att skratta och slå sig på kaggen så att ölvolangerna dallrar så att det bildas svallvågor i hela poolen- nästan så stora att jag och twinsen dränks. Jag antar att päronen tycker att det är himla bekvämt att barnen sköter sig själva med både glass och uppblåsbara hammare. Det roligaste idag var då en hotellgäst (pappa) skrek på sin unge på bredaste skånska: Men du kaun för fauun inte slao mig med en kokosnöjt i höuvudet!! 
Men det finns även positiva aspekter med att bo på ett ”svenskt” hotell. Nämligen frullen. Det serveras det högst sällsynta och vad jag saknar mest från Sverige: naturell yougurt, god musli och smarrigt grovt bröd på frukostbuffén. Det är annars mest vanligt med frukost helt utan fibrer och yougurt som smakar smält glass. Förutom alla ickecharmiga svenskar så är hotellet toppen och erbjuder alla möjliga och omöjliga faciliteter. Poolen är större än halva havet tror jag.  Man kan spela minigolf, tennis, gå på vattengympa, spela sqash, biljard, träna aerobics eller spela bingo om man önskar. Jag kommer dock att skippa alla dessa- vill inte riskera att hamna bredvid ett Pinacolada-fyllt illrött päron eller en unge som slår ner mig med en uppblåsbar hammare.
Men jag kommer inte att ha några problem alls att trivas här på vackra Khao Lak- jag har ju mina ljuvliga kloakråttor samt en härlig man (helt utan foppatofflor, skrikröst, ölmage och pinacoladafyllning).
Snella, slau mig inte i höuvudet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar