onsdag 30 november 2011

Single mom


Hej!
 Robert är fortfarande sängliggande. Han gör små utflykter då han ränner som en liten skabbräv mellan toan och sängen. Stackarn, det finns INGET värre än att må illa tycker jag. Då jag väntade twinsen mådde jag så ofantligt och obeskrivligt illa de första 16 veckorna. Jag var tvungen att äta något varje kvart (!!!) för att inte gå dubbelvikt av obehag. Hade tom ett litet matförråd vid sängen då jag var så illa tvungen att äta även nattetid. Såhär i efterhand fattar jag inte att jag klarade det med vettet i behåll. I och för sig var nog både familjemedlemmar och vänner extremt trött på mig eftersom jag inte kunde prata (tjata) om något annat i 16 veckor. Ja,ja nog om det. Jag tycker synd om min man, det gör jag. Jag är samtidigt glad och tacksam över att både jag och korvarna mår prima. Att vara ensam tvillingförälder på semester är dock inget räkmackeliv direkt. Som jag skrivit om tidigare- då man är hemma i sin trygga vardag har man det mesta så välordnat och framförallt barnsäkrat. Här är det svårare för mig att ta mig ut på aktiviteter med två barn. Att bada i havet och att leka på stranden går bort, det är på tok för mycket vågor och undervattenströmmar- ett barn skulle kunna försvinna ner i djupet på mindre än tre sekunder. Även poolen är dumt strukturerad då den saknar en grund babypool- trots den imponerade storleken.. Det finns barnavdelning men den är för djup för våra kids. Och att hålla i ett barn i en pool är som att hålla i en stor sprattlande lax. Det funkar med en lax men två laxar i en laxask blir för hardcore för mig. Hotellet har i alla fall ett barnrum med diverse leksaker och aktiviteter och där hänger vi en del- fast rummet saknar aircon så efter 10 minuter känns det som att vi leker i en bastu. I morse fick jag faktiskt strippa av mig till bikini för att stå ut därinne.
Att dessutom äta ”ute” på restaurang tre gånger om dagen, ensam med två kids är äventyrligt så att det räcker för flera veckor. Fast lunchen idag gick över alla förväntningar då vi tydligen väckte en hel del sympatier. Efter att vi beställt så dök det vips upp 5 kvinnor varav ingen pratade engelska. Men de satte sig ner vid vårt bord och två av dem matade twinsen. Övriga pratade i munnen på varandra och skrattade. Twinsen hade kul och åt som hästar. Jag kunde stoppa i mig min fantastiska Tofu Green curry utan att samtidigt varken serva eller mata något barn. Väldigt bekvämt. Därefter gick vi till stormarknaden för att shoppa lite juice och yougurt till sjuklingen. Det är omöjligt att få plats med en dubbelvagn bland de smala hyllorna men då vi numera är stammisar så hämtar genast kassörskorna twinsen och leker med dem medans jag i lugn och ro kan plocka åt mig mina varor. Så även om det kan vara problematiskt som single mom i vissa fall så löser det sig alltid på något sätt!
En sak som jag konstaterat att ensamstående tvillingmammor i alla fall behöver egenskapen att vara både fantasifulla och kreativa. Det är tur att barn fascineras av det mesta- en fågel, en färgglad blomma, en bil, en ballong, ett spännande glasspapper, en fräsig resebroschyr kan slå ihjäl massor av tid för mig och twinsen. Idag ska jag be en stilla bön om att Robert blir frisk tills i morgon. I morgon åker vi nämligen vidare..och jag tycker att det räcker att ta sig från punkt A till punkt B med två barn och tusen kilo packning. Att resa med två barn, tusen kilo väskor plus en kräksjuk man orkar jag faktiskt inte med. Vår nya destination är Krabi.  
Att pilla med russin i liten ask kan man göra länge!!

Mmmmm! Godis varje dag!

Här brukar  jag och twinsen hänga och leka..

Detta lekrum har även varit toppen för Robert eftersom jag brukar sitta och plugga några h mellan frukost och lunch. Robert går hit och leker någon timma och sedan brukar de sova fram till lunch. Så då jag pluggat klar och twinsn vaknat så äter vi gott och kan umgås och vara lediga tillsamans resten av dagen. 

Bollhav är kul

Idag på vår ensamma lunch, precis innan alla våra bordsgäster anlände..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar