torsdag 10 november 2011

Hejs svejs Koh Samui


Idag har vi vår sista dag på Koh Samui då vi i morgon fm åker vidare till Malaysia. Tänkte jag skulle resumera denna ort precis som jag gjorde då vi lämnade Koh Chang. Det bästa med Koh Samui är att stranden är lång, långgrund och barnvänlig. Det finns en hel del shopping (fast enligt mig inte så värst mycket att köpa ändå då det mest är krimskrams och fejkgrejjor vilket jag personligen inte går igång på..). Det finns massor av bra restauranger att välja på, alla nationaliteter i alla prisklasser. Vårt hotell (Akyra) har varit toppen! Grym frukost, bra pool och bra läge. Dock har det varit lite väl lyxigt för min smak, detta låter kanske märkligt. Jag vill absolut bo på hotell med hög standard, bra läge, bra faciliteter och god service. Men jag vill att det ska kännas lite mer mysigt och familiärt liksom. Här har det varit lite mer stiff på något sätt… Lite för perfekt och fyrkantigt.. Fast jag ska INTE klaga på något egentligen. Jag har mensvärk så intensiv att jag nästan vill dö och har dessutom inte sovit i natt vilket jag tror påverkar min sinnesstämning. Inte barnens fel, de har sovit bra. Jag har legat och vridit mig fram och tillbaka i sängen som en galning och varit pissförbannad över det faktum att det kan vara så svårt att sova... Det var fullmån inatt- är det sant att det kan vara svårt att sova vid fullmåne eller är det bara bluff och båg? Efter denna skitnatt är jag beredd att tro att det är sant i allafall. 
Nej tillbaka till ämnet. 
Det som är lite sämre med Koh Samui är att vattnet inte är lika oklanderligt klart och turkosfärgat som på många andra stränder i Thailand…iaf inte här på Chaweng. Det jag också stört mig lite på är att det varje kväll är massor av fyrverkerier på stranden. Första kvällen tyckte jag att det var toppen- häftigt och vackert, alla älskar ju fyrverkeri. MEN, ibland smäller det så högt att twinsen blir rädda och gråter. Stackars mina små lättskrämda, hispiga och rädda små korvgryn. Dessutom så stör jag mig på all koldioxid som frisätts- förstår sig inte thaiarna på växthuseffekten eller? Några kvällar har det tom varit så livat att twinsen vaknat upp då de precis somnat för natten och det gör mig inte alls på bra humör.. Nä, nästa gång vi åker till Koh Samui kommer vi att åka till någon av de mindre stränderna på Koh Samui- kanske Lamai eller Mae Nam som min bloggläsare Jennie tipsade om.. Det som också är lite dumt med Koh Samui är att shoppinggatan är lite svår att ta sig fram på med dubbelvagn. Vi har ofta fått gå mitt ute i gatan tillsammans med tutande bilar, mopeder fullastade med meloner och getter, pancakes-tuk-tukar, flakmoppar och vilda hundar. Lite väl läskigt ibland tycker jag... Här kommer lite blandade bilder från vår vecka..
Som ni ser...här är vi ute mitt i gatan och rattar vagn. Kanske lite livsfarligt men ibland måste man..

Våra finaste kids. Kaspian lycklig i sin nya fejk-Polo...

Poolen är toppen- men lagom grund barndel på ena sidan där barnen kan springa i sina badringar nästan själva numera ..

Solar med babywatcern vid örat. Några gånger har vi passat på att pressa medan twinsen sover på hotellrummet.  Skönt som tusan.

Robban posar..

Vin är ofta inte någon hit i detta land...men caipirinhan är detso bättre...

Barnen har ärvt sin fars fascination över bollar och att spela boll. Jag står bredvid och är uttråkad.. Hatar bollsport och lek som inkluderar bollar. Jag vill hellre bygga pärlplattor- när kan man börja med det??

Här är vår fruktkompis. Han gör bra affärer med oss vareviga dag. Här står han och skär till dagen ananas i lagom stora skivor till mig och barnen..

Barnen brukar på gratis minibananer av denna trevliga prick

På tal om thailändska elektriker jag skrev om vid ett tidigare tillfälle. Kolla in denna stackare. Det fräser och sprutar  blixtrar ur dessa ledningar. Samtidigt står denna kille uppe på en lastbil iklädd flipflop (!) och lagar eländet. 

Självmordskandidat..

Vi bor 3 min promenix från sjukhuset. Känns bra! Fast än så länge har twinsen varit  helt onormalt friska.
Hoppas det håller i sig!!

Den bästa shoppingen på Koh Samui var detta hårband till Alvina! Så fint!!

Oops. denna bild kom med igen..

Kaspian har shoppat sig en ny UV-baddräkt.. Och även passat på att skaffa sig en mustasch gjord av sand. Väldigt klädsamt och chict tycker jag!

Ganska långgrunt som ni ser...

Finisar!!

Min stora kärlek...trots att vi umgås dygnet runt blir jag aldrig trött på denna underbara människa.  Han är bäst på alla sätt. Världens bästa och roligaste pappa och världens mest omtänksamma, mest kärleksfulla och godhjärtade man. 

Tänk att en sådan som jag blivit så välsignad i livet... Hur gick det till?


3 kommentarer:

  1. Härligt att ni är så spontana och kombinerar med citysemester! Ser framemot att hör mer om KL.
    Stranden ser perfekt ut (för barn) och ert hotell verkar riktigt fint! Förstår dock vad ni menar med att ni saknar det familiära.
    Jag håller med om att shoppingen inte är det jag heller sökte- fyndade dock Converse skor vilket jag blev nöjd med =) Jag hade hoppats på att få shoppa i Bangkok denna gång men det verkar som att det inte blir av pga översvämmningarna....Ev flyger vi via Bangkok el direkt Phuket/Krabi

    Helt rätt att ni tar chansen ibland att äta på tu man hand! Det har man igen tusenfallt!

    Kram och ha en bra resa till KL!

    PS: vi har dom en annorlunda flygplats på KS?!

    //Jennie

    SvaraRadera
  2. skulle skriva: visst har dom en annorlunda flygplats på KS?! ;-)

    SvaraRadera
  3. kul att läsa om 4 st godingar på vift, njut hela tiden. kram från skalhamn

    SvaraRadera