onsdag 19 oktober 2011

VIP

De flesta känner till att thailändare är trevliga. Om man har barn är de om möjligt ännu trevligare. På gränsen till stört trevliga. Vi kan inte gå mer än 10 m innan det bokstavligen rusar fram människor från alla håll och kanter som vill gulla och busa med våra små. Framför allt med Alvina. Troligtvis pga hennes blonda kalufs men kanske också för att hon är snäppet mer social och charmig jämfört med sin bror. De kommer fram och pratar snabbt på oförståelig thailändska. Sedan ropar de till grannen samt svägerskan och alla kusiner som också kommer fram. Och så står de så och ojar sig och skrattar. Jag förstår inte vad de är så fascinerade av. Men det är kul. Fast då man blir stoppad 10 ggr inom loppet av 5 min kan jag bli lite less. Folk är inte heller rädda för att förse våra små med ätbara ting av olika slag. De har redan fått kex, juice och kladdkaka...utan att reflektera det minsta över vad deras mamma tycker. Min måttliga form av bacillskräck samt socker-restriktioner har jag fått lägga på vinden för ett tag. Det är ingen idé att kämpa emot. Man får ta seden dit man kommer helt enkelt.
Så här ser det ut hela tiden. Här en bild från igår då vi checkade in. Kvinnan i receptionen  slet åt sig Kaspian innan vi ens hann berätta vilka vi var eller vad vi ville. Det är likadant på butiker och restauranger. Twinsen har the time of their lifes...
Men att ha twinsen med sig kan också underlätta faktiskt. Att ha med sig Alvina är att ha ett fett VIP-kort i fickan. Vi slapp t.ex. köa då vi paserade säkerhetskontollen i Turkiet. Vakterna såg Alvina varpå de skrek högt och vinkade fram oss omedelbums. Sedan sket de fullständigt i att vi hade handbagaget fullastat med stora tetrapack med färdigblandad välling. I Sverige vill de iaf titta på vällingen innan man kommer förbi. Även framme i Thailand fick alla övriga resenärer scanna bagaget innan vi blev insläppta i landet. Då vi kom med våra megaväskor och twinsen så öppnades sim salabim en extradörr så att vi slapp både köa och säkerhets-scanna väskorna. Så om jag i framtiden skall sadla om till terrorist så kommer jag lätt kunna bli framgångsrik- så länge jag plockar med mig twinsen.
Bild från planet. Att ha extra benutrymme är ett måste om man flyger med barn. Här på bilden sover Alvina på sätet bredvid och Kaspian på golvet. Barnen sov typ bättre på planet än vad de gör hemma i sängen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar