torsdag 6 oktober 2011

Önskelista

Kära tomten. Jag har kanske inte varit snäll exakt varje dag i år. Men jag har gjort mitt bästa- jag köper lotter och jultidningar då små  barn kommer och knackar på dörren. Jag källsorterar. Jag köper Faktum ibland. Jag försöker vara en bra mamma/fru/vän/samhällsmedborgare. Om man räknar ut ett medelvärde så ligger jag nog absolut på plus.
1. Jag önskar att mamma och pappa bodde närmare så att vi lättare kunde få tag på barnvakt. Ni anar inte hur extremt skönt det är att ha mamma här. Hon tar t.ex. varje dag en lång promenad med barnen vilket gör att jag kan sova, springa en runda, läsa en tidning eller bara sitta i soffan och glo rakt ut i luften. Eller plocka ur diskmaskinen, bädda rent i sängen eller äta ifred. Jag njuter i fulla drag av tystnaden och lugnet som ett twins-fritt hus inger. Tänk att man kan njuta av att plocka ur en diskmaskin. Tragiskt eller härligt-välj själv.
2. En natt-nanny. Sjuka barn är inte kul. Det är självklart mest synd om twinsen som mått kasst men det är inte kul för oss föräldrar heller. I går natt var tredje natten på raken då varken jag eller maken fick mer än max 3 timmars sömn (utspritt i typ 30 min intervaller). Vi har tvingats dela på oss eftersom Kaspian och Alvina skriker och väcker varandra. Så jag stod upp, mitt i natten och försökte trösta Kaspian enligt konstens alla regler. Han var jätteledsen eftersom han var så snorig och slemmig att han inte kunde andas då han låg ner. Han skrek likt en skadeskjuten dinosaurie. Samtidigt som jag har Kaspians vrål i ena örat så hör jag att Alvina skriker med samma intensitet fast i ett annat rum. I det rummet står Robert och har en lika lattjolajban natt som jag själv. Tillslut så tappade jag det. Jag började storgråta jag också. Så där stod vi. Jag och Kaspian och det sprutade tårar från oss båda.
I går kväll sa Robert såhär: "Jag pallar att barnen skriker på natten- jag kan hantera det. Men jag klarar inte att du också gråter." Sen tog han båda barnen i natt så att jag fick sova. Han är underbar. Jag känner mig relativt fräsch igen fast jag har svindålig samvete och känner mig som världens sämsta mammalediga fru.
Så tänk om vi kunde ha en nanny på natten. Ljuvliga tanke.
3. En madrasserad, ljudisolerad husvagn ute på gården. Den skulle fungera som twinsens "sovrum". Då kunde vi dumpa twinsen där kl 19 och hämta dem 12 h senare. Så får de härja, skrika och bete sig hur de vill hela natten. Fast att ha dem i en madrasserad, låst husvagn kan ju liknas vid en isoleringscell vilket kanske inte är etiskt och moraliskt korrekt eller vidare gynnsamt för deras mentala hälsa. Så det blir nog ingen sådan heller tyvärr.
4. Droger. Jag drömmer dagdrömmar om att uppfinna ofarliga sömntabletter anpassade för barn. Alternativt någon uppiggande substans för trötta tvillingmammor. som ger bättre effekt än ina nuvarande droger koffein och socker.
Ni hör ju själva hur sjuk i huvudet man blir av att inte sova-Helt jävla crazy på riktigt. Livsfarligt. (Fast ni som följer mig på bloggen vet att jag skämtar så ni behöver inte ringa Soc. Jag har läget under kontroll)
5. Jag önskar mig inget annat.
Idag är barnen tack och lov friska och vi har varit ute och lekt

Mamma som kombinerar att vara mormor med att vara nyttig och gå långa fettförbrännande promenader med tvillingvagnen
Vi älskar att leka med krukan. Tur att mamman är för lat för att plantera blommor. De hade nämligen varit döda och borta för länge sedan...
Ibland går det på tok..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar