söndag 30 oktober 2011

Hetsäta..

Än så länge sitter de stilla och äter sina små risgryn så förnöjt så..

Morsa med thaimatskoma... Bäst att hålla sig på det grunda..

Perfekt vattenhöjd.. Man måste gå långt för att få vatten ens över  anklarna..

Mysigt i kvadat
Vi äter ju numera ute på restaurang två ggr om dagen plus frukost på hotellet. Att slippa åka till COOP Forum och storhandla stup i kvarten, att slippa komma på nya maträtter, att slippa stå vid spisen, att slippa disk är så VANSINNIGT skönt. Nästan det bästa med hela semestern. Men. Jag är ju som ni vet aldrig riktigt nöjd. Det är lite trixigt med dessa restaurangbesök också. Då man äter med twins så har man en viss tid på sig att äta. Då denna tid passerat vill twinsen upp ur stolen och iväg och leka bums. NUUUU säger de. Och eftersom de både är snabba och saknar vett och förstånd (plus gärna vill hälsa på alla andra restaurangbesökare som med varierande grad uppskattar dessa spontanbesök) så tvingas även jag och min man att resa på våra rövar- oavsett om vi hunnit äta upp på tallriken eller inte. (Då man äter hemma i sitt eget kök är det ju inga problem att låta de springa iväg- men det är ju omöjligt ute på restaurang tyvärr). Vi har naturligtvis med oss diverse nöjen/avledningsmanövrar som vi först provar med. Vi har med oss leksaker, pekböcker, snacks, russin samt alla finurliga, livsnödvändiga appar på iPhonen (tack gode gud för dessa- de har räddat många måltider!! För att inte tala om flygresan..). Men, jag har också märkt att vi båda utvecklat en typ av hetsätningsbeteende vid de flesta måltiderna. Eftersom vi båda är ganska glupska och älskar mat vill vi naturligtvis hinna äta upp all god mat på tallriken. Då gäller det att vara snabb (eftersom vi dessutom under tiden agerar serverings/service-personal åt våra snabbätande kids) som en iller med käkarna. Detta leder till att vi oftast sänger i oss maten- utan att känna efter vad den smakar eller om vi egentligen är mätta. Thaimats-koma plus ont-i-magen-pga-för-stor-portion har uppstått fler än en gång kan jag lova. Tack och lov är thaiportionerna ofta ganska små- mycket mindre än hemma.  Men. Jag slipper laga mat och Coop på Bäckebol så jag ska absolut inte klaga!

1 kommentar:

  1. Herregud vad jag känner igen mig! Vi var på Koh Samui i juni och hade exakt samma beteende och situation (men vi har inte tvillingar dock!). Man måste se helt galen ut när man kastar i sig maten och samtidigt balanserar sitt/sina barns vilja/ovilja att sitta kvar vid bordet. Tyckte det var riktigt jobbigt under flertalet måltider (och nej, ibland uppväger inte ens thaimat ett matspektakel som barnfamiljer råkar ut för ;-) )!
    I juni var vår dotter 11 månader och galet nog tänker vi sticka igen till Thailand (närmsta veckorna)! Tror att det blir lättare nu då hon går men flyget ser jag inte framemot (app tips mottages tacksamt!). Dock står jag ut med detta om jag får komma tillbaka till Thailand!!

    Om du har tid och lust tar jag gärna emot mer tips och råd ur en barnfamiljs perspektiv.

    Underbart att få följa er resa!!

    //Jennie (har kommenterat tidigare på samma område!)

    SvaraRadera