fredag 21 oktober 2011

En typiskt Thailandsdag

Nu har vi börjat komma in i rutiner fast vi är på semester. Eller vad vi ska kalla det. Tänkte berätta hur våra dagar ser ut på ett ungefär.
Kl: 6-7: Twinsen vaknar. Vi tar dem till vår säng och ligger och drar oss tills alla kilon grus i ögonen börjar avta så smått.. Sedan blöjbyte och påklädning. Det går fort då det inte är så många plagg som ska på. =)
8: Frukost. Hotellet har en helt enorm frukostbuffé så vi frossar rejält hela familjen. Twinsen äter vattenmelon, annanas, papaya, amerikanska pannkakor, ägg, bacon, yougurt, våfflor, macka. (Fast inte allt på samma gång kanske..) Till det färskpressad annanasjuice och vatten. Mums.
9: Då går vi en kortis på "stan", dvs gågatan som ligger i anslutning till hotellet. Vi har ofta något ärende som ska fixas. Typ lämna in tvätt/hämta tvätt (för några tior så får man tillbaka rena och välstrykta kläder- lyxigt som fasen eftersom jag hellre skulle dö än att stryka hemma. Det är det värsta jag vet. Kläder som måste styrkas använder jag bara en gång..), vi shoppar blöjor i miniförpackningar på seven/eleven och införskaffar nya flipflop/badleksaker och dyl. Vi brukar också fylla upp läsk, godis och nöt-förrådet på hotellrummet eftersom vi spenderar våra kvällar hemma.
9.30: BAD!! Twinsen är som besatta av vatten. De älskar poolen och de älskar havet. Som tur är så älskar derar föräldrar detsamma. Vi badar och badar och plaskar och leker med hink och spade i vattenbrynet.
11. Sovdax! Twinsen får varsin välling och så går Robert en sväng med vagnen tills de somnar. Det bukar ta typ 1 min eftersom de är helt slutkörda efter allt bad och bus. Han går tills de somnar, då placeras de i skuggan och därefter kan han slappa eller gå till hotellets gym en sväng (och tar då med sig barnvagnen in). Medan de sover så passar jag på att plugga, antingen vid poolen, på hotellrummet eller i hotellreceptionen (då jag pluggar på distans går det ju alldeles utmärkt att vara i Thailand i stället för regn-kall-blåst-snö-Sveige).
12.30: Barnen vaknar och vi äter lunch på poolrestaurangen. Twinsen är lättsamma angående maten och mumsar glatt i sig det mesta. Vi äter mestadels thaimat- typ Pad Thai eller curryrätter. Och frukt i stora lass.
13.30 Bad igen!
14.30 Vi går tillbaka till hotellrummet. Barnen och Robert leker medan jag bloggar, pluggar eller fixar.
15: Barnen sover igen, typ en timma. Då kan en av oss ta egentid, typ en massage eller pedikyr. Eller så umgås jag och Robert utan barnen- lyxigt. Eller så sover allihopa..
16: Jag och Robert turas om att ta varsin löprunda. Svettigt men skönt och välbehövligt.
18.30: God middag på någon trevlig restaurang.
20: Vi går hem igen. Välling och nattning för twinsen.
20.30: Egentid för mig och Robert. Vi sitter ute på vår altan och pratar. Eller så tittar vi på någon film, surfar eller så pluggar jag igen (eller jag har tänkt tanken att jag ska plugga ibland men det är ofta inte aktuellt eftersom min hjärna fungerar dåligt på kvällen).
23. Godnatt!
Inte så kul inlägg kanske men nu vet ni ungefär vad vi gör om dagarna..
En av våra middagar på beachen. Favvoretaurangen har det enormt originella  namnet "the Beach". Fyndiga rackare dessa thailändare. Kolla in Kaspians nya dojjor... Jag som är Sveriges största Foppadojje-motståndare. De är så fula att jag kräks lite varje gång jag ser dem..  Men jag kan inte förneka att de är praktiska. Och Kaspian gillar dem, så jag får bara bita ihop.. Så är det att vara mamma. 

Middag med vågbrus i örat och twins som röjer. De romantiska middagarnas tid är förbi. Men det är mysigt ändå! Trots kaos och ris-inferno på golvet.

1 kommentar:

  1. Jag håller med att det är gott men byter hellre ut det mot thaimat (inkl. sol, värme,bad, massage) Miss you!!

    SvaraRadera