tisdag 23 augusti 2011

Resförberedelser

Hej! På fredag åker jag och twinsen till Italien (Brindisi) för att fira att mina föräldrar fyller 50 år. De har hyrt ett gigantiskt hus vid havet och deras enda önskan om present var att vi skulle åka dit och bo i huset tillsammans med dem. Inte så värst tråkig önskan för oss. Jag har ju redan flugit själv med barnen ett flertal gånger. (Robert kan inte va ledig utan får stanna hemma och knega och sparka boll så att jag kan unna mig mååånga gelato och cappucino). Men bara inrikes. Och då har de varit mindre och mycket sömnigare. Och haft mindre, lättare kroppshyddor. Alla tidigare genomförda resor har gått förvånansvärt smidigt och friktionsfritt. Men det var då. Jag känner på mig att det kommer bli lite kämpigare att få dem att vara stilla i så många timmar som denna resa kommer att kräva. Jag har köpt massa ätbara småbarns-snacks i syfte att roa och hålla blodsockret uppe. Typ mini-riskakor, morotstix, bokstavskex, majskrokar och Ellas kitchens fruktsmoothies. Sedan får man packa ett lass grejer som förhoppningsvis kan roa en stund (fast de vill ju bara leka med sådant de inte får använda, typ iPhonen och kameran). Jag har sjukvårdskort, pass och de har vaccinerats. UV-dressar i dubbla upplagor till båda samt bajssäkra badbyxor. Är det någon av mina bloggläsare som rest med ettåringar (de fyller ett år på lördag-helt otroligt) som kan ge mig några tips eller kanske kan påminna mig om jag glömt något väsentligt. Välling måste jag ju packa t.ex, det är ju lika svenskt som kaviar och husmans. Men resten räknar jag kallt att jag kan köpa på plats. Jag har gjort mig själv resklar genom att jag idag har peelat hela kroppen (snyggare bränna you know), målat tånaglarna fint och tagit bort oönskad hårväxt (inga buskar tillåtna på playan). Om man känner man sig hyfsat fräsch och snygg så går allt annat i livet också lite lättare. Det är mitt tips- då du flyger, se till att vara piffig- då får man mer hjälp, man blir piggare och allt blir roligare. Oj, det där lät bimbo, men lite sant är det.
I morgon kommer twinsens bästis Elias hit och busar!

Elias kan gå, hoppas han kan lära Kaspian och Alvina hur man bär sig åt..

1 kommentar:

  1. Åh jag ska resa med mina snart ettåringar till cypern den 23e september!
    Ganska nervöst med packning måste jag säga!
    Men har köpt till vikt så 30 kg får packas och det får göras i 2 resväskor. KANON = )

    SvaraRadera