lördag 2 juli 2011

Tänk om...

I morse läste jag en artikel i GP som handlade om att antalet drunkningsolyckor ökar för varje år i Sverige. Bland annat ifrågasattes det varför det inte är lag på användning av flytväst på båt till skillnad från våra grannländer här i norden. Den artikeln satte verkligen den sista spiken i kistan (eller hur säger man?) och kan beskriva min psykiska hälsa denna vecka. Ni som följer bloggen vet att vi var ute med båt och dörjde makrill en timma tidigare i veckan (Om ni inte redan läst- se länken "Hunnebostrand"). Eftersom vi inte själva äger någon båt så gjorde jag och Robert den bedömningen att det var "onödigt" och "dyrt" att köpa två flytvästar till barnen för en timmas båttur. Sagt och gjort. Vi var ute på båten och allt gick ju tack och lov bra. Men nu efteråt har jag hela veckan haft en obehaglig känsla i magen. En gnagande oro och en liten röst i huvudet som konstant berättar olika katastrofscenarion för mig. TÄNK OM.... TÄNK OM..... TÄNK OM.... Jag har sett tusen olika fruktansvärda händelser spelas upp likt en film framför mina ögon, den gemensamma faktorn är att Kaspian och Alvina dras ner i det djupa havet och drunknar. Jag har haft en sådan ångest att ni anar inte. Jag fattar inte att både jag och Robert kunde vara så naiva, blåögda och korkade att vi utsatte våra små älsklingar för en dödsfara. Vad är jag för en mamma egentligen??!! Till vårt (mycket svaga) försvar kan jag ju säga att vi är förstagångsföräldrar. Noll koll på vissa saker. Riktiga rookies och har dessutom inte så stor vana vid båtar. Men herregud, man behöver ju inte vara Einstein för att veta att barnen inte kan simma. De sjunker! Och vi vet inte alls hur vi skulle reagera i en eventuell nödsituation. Och framförallt- vi vet att havet är opålitligt och att vågor och undervattensströmmar är enormt kraftfulla. Summa summarum. Jag är en idiot. Robert är också en idiot. Tillsammans är vi Göteborgs mest idiotiska föräldrar. Kanske hela Sveriges dummste föräldrar. Då barnen tittat på mig i veckan och gett mig stora leenden har det skärt i mitt hjärta av dåligt samvete. Jag har tänkt: "Du skulle veta vilken hemsk mamma du har. Om du visste skulle du inte ge mig ett sådant leende". Jag menar- HUR kan man tycka att det är för DYRT att köpa två flytvästar??!! Är det värt att riskera det största och det viktigaste jag har i mitt liv?? Om något hade hänt mina barn hade jag aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig förlåtit mig själv. Jag hade blivit en totaldeprimerad, bitter kärring som troligtvis låst in sig i en källare för att aldrig mer komma ut. Flytvästar är ju en enormt viktig och prisvärd livförsäkring! Jag skulle aldrig åka med barnen i bil utan bilbarnstol, aldrig missa att använda sele i vagnen, aldrig lämna dem en sekund ensamma i badkaret, aldrig missa solskydd. Jag missar för f-n inte ens D-dropparna! Men slänger ut mina twins utan flytväst på det stora, farliga, djupa havet. Jajamän!! Jubelidiot var ordet. Det enda positiva av denna erfarenhet är att jag kommer aldrig att göra det igen. Nästa gång vi ska ut med båt ska jag införskaffa flytvästar De Luxe till barnen. Flytvästarna ska vara så superduperbombsäkra att man kan fästa en trettio tons blyklump i dem utan att de sjunker.
(Till Cecilia: Även om det var er båt vi var ute på så är vi absolut inte sura/arga på er. Det var VI som inte använde flytväst och detta ligger helt på VÅRT ansvar som föräldrar. Vi kommer gärna ut och åker båt igen. Men men flytvästar de luxe såklart!!!!!)
Här kommer bilder från vad vi hittat på denna lördag:
Idag har vi varit hos Fredrik och Anna och träffat twinsens mysiga kusiner. Det är så härligt att se twinsen och hur de riktigt lyser upp då de får syn på Thea/Elias och Saga. De älskar redan sina kusiner och hjälp så mycket lek och bus det kommer att bli i framtiden!

"Godis"- Saga visar  mig vart godiset finns.. Gullunge!

Thea var duktig och hjälpte till med dukningen till vår grillunch ute på altanen. Det ser inte varmt ut men det var som en bastu ute idag! Hett och kvavt.

Robert är redo att hugga in på laxpaket, majs, hallomiost och annat gott

Sen blev det fika.... Freddan är grym på kaffe och jag har avnjutit både en latte och en capuccino idag. Lyxigt!

Jordgubbar, maränger och vipsgrädde i stora lass.
Efter maten körde vi en match fotboll i gräset. Jag var målvakt eftersom jag inte har riktigt samma (snarare obefintlig) bollkänsla som övriga fotbollsgalna familjemedlemmar... Jag var inte så dukig som målvakt heller och släppte in alla mål. Hoppsan.

Alvina ville bara prata i telefon hela tiden.. Hon ringde sin moster Lotta tydligen.

Kaspian ville lära sig cykla


Jag och Robert är världens lyckligaste föräldrar till dessa guldklimpar. Och numera en erfarenhet klokare!



Jag fick ju inget rosévin igår men idag blev det ändring på det! Gott gott! Jag ber om ursäkt för alla bikinibilder som ligger ute på bloggen numera. Inte min mening att fläka ut mig. Bloggen visar ju mitt liv och det är såhär jag ser ut på sommaren. Så ni får stå ut eller blunda...




4 kommentarer:

  1. Harreligen, om jag hade din kropp så skulle min blogg ENBART bestå av bikinibilder. Året om!!!

    Ja visst är det jobbigt när man börjar tänka på alla "tänk om" som skulle ha kunnat hända. Tyvärr är ingen förälder perfekt och alla gör vi misstag då och då. Förhoppningsvis lär vi oss dock något varje gång och blir lite lite klokare :)

    SvaraRadera
  2. Hahahaha!! Tack, nu gjorde du min dag! Tusen tack för föräldrapepp också... Har verkligen känt mig som en rutten mamma.. Men jag antar att det kommer komma många "Tänk om-scenarion" i framtiden... Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Ska själv ut på sjön till helgen med mina bustroll och fick precis reda på att man kan hyra flytvästar på Räddningstjänsten för typ gratis pengar! Tror det kostade 10 kr per dygn här i Värmlandsskogarna och man fick hyra i 14 dagar i sträck som mest. Perfa om man bara är ute då och då! :D

    SvaraRadera
  4. Så bra!! Får kolla om samma lyx finns i Göteborg!

    SvaraRadera