söndag 26 juni 2011

Jag är en patriot och en traditionstaliban

Så har vi firat oss igenom ännu en högtid. Vår första som föräldrar. Jag är extremt traditionsbunden. Jag är traditions-taliban. Traditioner är det bästa vi har i Sverige tror jag. Att fira jul, midsommar och påsk likadant varje år gör mig lycklig och varm i hjärtat. Jag tycker att skitsnack om att man förstör högtider med för höga förväntningar är prúttprat. Vissa påstår också väldigt felaktigt att det är tråkigt att fira likadant och äta samma maträtter år efter år. Helt fel! Jag har aldrig upplevt en enda trist eller misslyckad högtid. Och om någon skulle få för sig att servera typ italiensk buffé, indiskt, thai eller sushi en midsommar. Nej, då skulle jag hellre svälta än att häda på detta sätt. Ve och fasa, hemska tanke.
Midsommar. Vilken galet underbar högtid alltså! För mig innebär det sommarklänning (helst en vit men blommig går också bra), klassisk midsommarmat till lunch, blommor i håret, jordgubbar i stora lass, grillning på kvällen, lekar, midsommarstång och framför allt: man ska dela dagen med härliga människor som gör en varm i hjärtat. (Jag firar alltså precis likadant som alla andra Svenssons). Detta år blev det full pott på ovanstående krav (som alla år..i mitt liv iaf).
Jag kommer att kämpa stenhårt för att föra vidare alla fina, svenska traditioner till mina barn. Att de ska få uppleva samma glädje som jag gjort/gör.
Här kommer pics:
Anna färdigställer den klassiska midsommarlunchen. Hur gott är det inte med denna typ av mat på sommaren på en skala? Så himla fräscht och smaskigt!!

Saga och Alvina var hemskt sugna på färskpotatis och rökt lax tydligen...

Under lunchen blåste det så mycket så långbordet fick flytta inomhus. Men vad gjorde det??

Här ser ni några av midsommarfirarna som hungrigt förser sig med mat.

Då vi var mätta och belåtna tog vi oss ner till midsommarstången. Såå sugna på att förbränna lite mat och lämna plats till jordgubbarna med några svängar "Små grodorna"

Min älskade familj

Kaspian och Robert är lika fina som midsommarstången

Kaspian var bara lite skeptisk då alla vuxna började dansa och hoppa runt (inklusive hans mamma)

Kusinerna Elias, Thea, Saga med några kompisar. Och så Anna som också verkar uppskatta att fuldansa 
Sen var det dags för femkamp! Här kastar jag pilar och var hur nöjd som helst med att jag träffade tavlan!! Jag är absolut ingen tävlingsmänniska så det var nog tur att jag hade fler i mitt lag med både bättre tävlingsnerver, allmänkunskap och bollsinne..

Anna och Fredrik firade förutom midsommar imponerande 10 år som gifta.
De gifte sig väldigt unga trots att de inte är frireligiösa, bara ovanligt kära.
Härligt att se så kära människor efter så många år..

Tårtorna såg betydligt godare ut då de inte var massakerade.
De smakade ljuvligt av sommar!
Twinsen hittade en lekkamrat- Ella

Kanske inte den bästa bilden på "brudparet". Men den enda jag lyckades ta på "Tennbrölllops-firarna".
Här har de fullt upp med 5-kampsinstruktioner..

Dagen efter.
Robert se piggare ut än vad han var på riktigt.
Pizzan satt som smort i kistan efter en natt med party och lite sömn..

Skräpmat kan vara löjligt gott vissa dagar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar