fredag 6 maj 2011

2 åsikter denna fredag

Nu har jag varit mamma ett tag. Tänk vad mycket man lärt sig på ganska kort tid. Jag som inte ens kunde hålla i en bebis innan jag själv blev mamma. Jag hade aldrig bytt en blöja eller gjort något bebisrelaterat över huvudtaget. Här kommer två åsikter som formats fram i mitt huvud under min tid som mamma.

1. Som mamma bör man tänka så mycket på sig själv som man bara kan. Man ska sträva mot att leva sitt mammaliv lite mer egoistiskt. Jag hävdar att ju mer ego du är, desto bättre mamma blir du! Igår hade jag en ovanligt "egoistisk" dag. Jag var både hos frissan och på gymmet. Och OMG vilken magiskt stor kärlek jag kände till mina små twins. Jag lekte mycket mer med dem och tror att jag nästan pussade sönder deras små tjocka kinder. Jag känner naturligtvis kärlek till mina barn alla dagar i veckan (24 h om dygnet), tro inget annat. Men de dagar då jag bara vikt små nytvättade bodies, torkat bajs, matat, tvättat och lekt så känner jag inte lika stor gjädje i det jag gör. Om man bara ger, ger och ger utan att få något tillbaka blir man lite bitterfittig tillslut. Så alltså- ge lite omsorg till dig själv så blir det huxflux mycket roligare att vara mamma.

2. Som mamma ska man aldrig ha åsikter och tycka saker om andra mammor. Eller åsikter kan man såklart ha, men man bör hålla dem för sig själv. Jag är helt övertygad om att alla mammor (eller i allafall 99%) alltid gör sitt bästa för sina barn. Alla mammor känner sina egna barn allra bäst och kämpar med att göra det man själv tror är det mest fördelaktiga för ens egna barn. Jag är allergisk mot mammor som är dömande, icke-ödmjuka och bara tycker att man själv gör "rätt" och andra som inte gör på samma sätt gör "fel". Självklart så tycker man att man själv gör på det bästa och mest korrekta sättet då det kommer till barnuppfostran och omsorg över sina barn. Men att tro att alla barn är lika och fungerar homogent är korkat.

Så tycker jag. Ha en skön fredag!

2 kommentarer:

  1. Håller med, skippa pekfingret. Men alla tips jag kan få är förstås välkommet. kram C & E

    SvaraRadera
  2. Ja tips är såklart toppen. Om man ber om dem. Kramkram!!

    SvaraRadera