lördag 16 april 2011

Inkomster och utgifter. Och fullspäckat mat- och städschema för mamsen..

Att lära barnen äta vanlig mat går framåt för varje dag. Då båda äter bättre blir de också mer samspelta vilket är skönt. Men jösses vilken tid det tar! Ibland känns det inte som att jag gör annat än att laga mat, mata och städa köket samt tvättar barnen. Så här ser det ut en vanlig dag.
Frukost: Gröt och sedan lite fruktmos. Sedan tvätta barn och kök. Förmiddag: Mellis i form av fruktmos. Sedan tvätta barn och kök och ofta byta kläder på dem eftersom maten hamnar överallt (de små skithaklapparna hjälper bara måttligt, jag behöver typ en megapressening för att hindra det massiva matspillet). Lunch: Mat och sedan fruktmos till dessert. Sedan tvätt av kök och barn och ev klädbyte. Eftermiddag: Mellis- ersättning eller fruktmos. Sedan tvättning av barn och kök och ev klädbyte. Middag: Mat och fruktmos. Sedan tvätt av kök och barn. Kväll: Välling. Ni ser ju! Crazy!! Och förutom att allt som hör måltiderna till tar tid kan ni ju själva lista ut hur mycket tvätt vi har här hemma. Jag tackar Gud för Vanish Oxi Action eftersom allt skulle vara täckt av brun/gul/orangea barnmatsfläckar annars.
Dessutom har båda två börjat bajsa enorma mängder. Det händer att jag får byta upp till 16-18 bajsblöjor om dagen(!). Alltså 8-9 per barn. Är det normalt?? Jag kan ju iallafall inte klaga på att vara sysslolös. Och det passar ju mig, lite smått överenergisk som jag är.

Jag sparar lite mat i pannan om jag blir hungrig senare...

I början är det ganska städat ändå...

Majs- och ärtmos är fint som snus!

Sedan hamnar mer och mer och mer i ansiktet...

2 kommentarer:

  1. hahaha (förlåt)

    Men det där känner jag igen! Det blir sanering av bebisar, stolar och kök efter matning. Oftast är jag själv rätt kladdig också för klantig som jag är brukar jag tappa skeden eller skålen i knät om jag inte får hjälp av någon liten person...

    Det som funkar bäst här är såna där hårda plasthaklappar (som ni verkar ha) för med mjuka haklappar så åker dom in i munnen hela tiden och då blir ju precis allt kladdigt sen.

    Puuh, ska man nånsin "våga" mata dom med nåt kladdigt när man är iväg på stan eller liknande så är det bäst att dom lär sig lite bordsskick snart. Jag menar, det är ju inte så livat att kladda ner ett helt café :P

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Att det tar sån jäkla tid tycker jag är värst! Fläckarna löser ju rosa, tack och lov.
    Men för att slippa byta kläder varje gång finns sånna där baby-förkläden både på ikea och babykoncept (se länk)
    E fick oxå så där att han bajsade så ofta i början. Jag vet inte om det är att hans mage har stabiliserat sig eller om det är en banan om dagen som gjort susen.



    http://www.babykoncept.se/in-the-pocket-baby-haklapp-med-arm-p-102-c-519.aspx

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70179754

    Kram kram C & E

    SvaraRadera