måndag 21 mars 2011

3 barnsmorsa

Hej! Inte hunnit blogga idag. Jag har varit trebarnsmamma. Är helt slut! Vi har haft finbesök av gosiga, gulliga Junia 3 år. Så idag har vi lagt pärlplattor, färglagt Bamse, Snövit och Askungen, skurit päron, äpplen och sharonfrukter i snacksvänliga bitar, torkat bajs, svarat på tretusensjuttioelva "Varför"-frågor, kollat på Lejonkungen och Alla vi barn i bullerbyn, läst Mumin-böcker. Bland annat. Och tagit hand om twinsen såklart. Då Junia åkte hem har jag och barnen varit på Willys och handlat och nu väntar vi på Mariell och Jane som ska äta middag hos oss ikväll. Nu sitter jag i soffan och kollar ut över ett vardagsrum till bredden fyllt av pärlplattor, leksaker, böcker och vattenglas. Med mera. Helst skulle jag bara vilja däcka i soffan men då Jane och Mariell kommer min energinivå höjas igen hoppas jag. 
Jag har aldrig varit någon "barnperson". Jag har aldrig rusat fram till en nyfödd för att få lukta, bära och mysa. Jag har mest hållt dem lite, för att det förväntas man ju göra. Samma sak med att leka och busa med barn- inget som jag någonsin varit sugen på. Men efter idag verkar det som att något hänt i skallen på mig. Jag har faktiskt haft ROLIGT. Jag längtar så tills jag kan leka på samma sätt med mina egna barn (fast samtidigt vill jag att de aldrig ska bli större). Jag ser fram emot att försöka svara så pedagogiskt och klokt man kan på alla tusen charmerande "Varför-frågor". Till och med Robert brast förvånat ut "Men GUD Sofi vad du är BRA med barn. Vad har hänt? Du ska kanske bli dagisfröken". "Nej tack, sa jag vänligt men mkt bestämt. Jag skulle inte överleva en dag."
Kommer denna nya färdighet på köpet då man blir mamma måntro?

2 kommentarer:

  1. Härligt! Ja jag tror nog att allt som handlar om barn blir bra mycket roligare när man har egna och då har jag ändå jobbat på förskola :P Jag har inte heller förstått det där med att man ska hålla i allas små bebisar och lukta och gulla förut...men nu förstår jag. :)

    Är samma här - samtidigt som jag knappt kan vänta tills vi kan leka mer "riktiga" lekar, pyssla, kolla på film, klappa djur m.m. så vill jag att dom ska vara små för alltid. Knepigt läge!

    SvaraRadera
  2. Hej, hittade hit via Jenny Fs blogg! Ville bara lämna ett avtryck. Vilka sötnosar du har och två stycken, dubbel lycka! Och när det gäller ditt inlägg, man blir som ett levande lexikon med frågvisa barn ;-) det man inte vet får man kolla upp. Så nu vet jag precis hur en mikro fungerar, varför det regnar och nä pojkar får inte "snippa" när det blir stor ;-) Svårare är det när frågor om döden och vart man är innan man blir till kommer...

    Kram /Diana (gammal v-mina bo)

    SvaraRadera