fredag 4 februari 2011

En typisk dag hos fam Vilahamn

Så här ser en "vanlig" dag ut hemma hos oss. Om inget annat är inplanerat. Tiderna är ungefärliga.
8.00 Robert åker hemifrån. Twinsen vaknar och ligger och jollrar och lever rövare i sängen. Jag försöker ignorera dem i några minuter medan jag gnuggar gruset ur ögonen. Men det finns inget gosigare än pyjamasbebisar i sängen. Så vi gosar en stund och njuter av att vi får stanna hemma i sängen istället för att jobba. Sverige är lyxigt.
8.15 Vi kliver upp och byter blöja
8.30 Jag fixar i köket. Kokar flaskor och nappar, gör gröt till twinsen och fixar frukost till mig själv (Alltid samma sak: Naturell yougurt med hemmagjord musli med massor av nötter, frön och torkad frukt, ett kokt ägg, te med mjölk, macka med keso och avocado. Jag är alltid väldigt hungrig på morgonen). Jag matar sedan barnen med gröt, Kaspian äter relativt bra nu men Alvina spottar ut allt och skrattar bara i stället. Då de ätit klart torkar jag av det värsta grötgeggan av barn och stolar. Sen äter jag och försöker läsa GP medan de leker med någon leksak i sina köksstolar eller babysitters. Oftast får jag äta ifred men ibland har jag ett barn i knäet, de vill vara med och kolla läget.
9.15 Jag sanerar köket från gröt, plockar i diskmasin, sätter på kaffebryggaren. Kokar upp vatten till termos som jag använder till dagens måltider med modermjölksersättning.
9.30 Jag tvättar av barnen och tar på dem kläder. Sedan äter de (de får inte i sig någon stor mängd gröt ännu).
10.30 Alvina somnar. Kaspian leker i gymmet eller på golvet medan jag kör mitt supereffektiva förmiddagsrace. Viker tvätt, slänger i en tvätt, dammsuger ibland, bloggar, ringer samtal, sminkar mig och byter min nerspydda morgonrock till kläder. Samtidigt tar jag en slurk kaffe (med massa mjölk i) då och då i farten. Kaffe är livsnödvändigt för mig. Jag var nog en kaffeböna i mitt tidigare liv.
11.30 Kaspian somnar och Alvina vaknar. De sover aldrig samtidigt till mitt förtret.
12.00 Jag försöker äta lunch och leka med mina barn samtidigt. En tugga här- ett pip i magen där, en klunk vatten och sen skallra med skallran. Lunchen ser väldigt olika ut. Ofta en matlåda med rester, ibland Keldas färdiga soppa+macka, ibland några mackor med matigt pålägg typ keso+avocado, makrill i tomatsås eller massa ost+grönsaker. Till det kaffe med massa mjölk och en frukt.
12.30 Jag byter blöjor (alltid på båda så att jag slipper komma ihåg på vem jag bytt på och när).
13.00 Barnen äter. Efter det klär jag dem i overaller och allt som hör den svenska vintern till och packar ner dem i varsin liggdel. Kånkar ner barnen+skötväska ner för tre trappor, till cykelförrådet där chassit står. Svettig redan här...sedan går vi ut och går. Som tur är älskar våra barn att åka vagn. De somnar nästan alltid eller så ligger de och filosoferar.
13.45 Förhoppningvis möter vi upp någon att promenera med eller så går jag själv. Vi brukar också passa på att göra något ärende för att slå ihjäl lite tid och göra något "kul". Hämtar ut paket med något jag shoppat på nätet, handlar till kvällens middag, går till apoteket.
15.30 Hemma igen. Jag håller tummarna för att barnen sover i några minuter så att jag hinner äta mellanmål. Frukt+keso, yougurt+ musli eller frukt+nötter. Jag försöker vara nyttig men ibland har jag sämre karaktär och rotar fram chokladbitar ur skafferiet. Vid nödfall länsar jag muslin på fruktbitar...
15.45 Barnen äter igen. Blöjbyten på båda. Förhoppningvis vaknar den ena före den andra så att jag kan mata dem en och en. Det är mysigare än att dubbelmata dem.
16.30-18.30 Olika aktiviteter. Vi pratar på Skype med mamma och pappa, leker, sjunger sånger och ramsor (barnen är i allra högsta grad tondöva för de älskar då jag sjunger för dem). Vi slappar i soffan och kollar på svt/kanal 5/tv4/tv3 play på datorn (det är perfekt att kunna spola tillbaka och trycka på pause då man har barn, fantastisk uppfinning). Barnen tar ibland en powernap på ca 15-30 min.
18.45 Jag gör ett tappert försök att laga middag medan barnen sitter i sina babysitters. Om det inte funkar eller om jag inte orkar får Robert köpa med sig take-away. Sedan vi fick barn har vi ätit så mycket thai/sushi/pizza och indiskt så att det nästan sprutar ur öronen.
19.30 Robert kommer hem och vi äter. Barnen sitter med oss vid bordet. Vi har den senaste tiden försökt få barnen att smaka potatis, morot och dyl med katastrofalt resultat. Allt spottas ut igen. Då det är lite meckigt att stå och handpumpa ur bröstmjölk, mosa potatis genom vitlökspressen så tar vi nu en paus från detta och håller tummarna för att de är mer intresserade om någon vecka eller två.
20.15 Vi badar barnen, dagens höjdpunkt enligt dem. De är helt galna i badkaret! De sparkar, skrattar och bara kör på. Fullt ös medvetslös!
20.30 Pyjamas på och mat. Vi försöker få dem att äta så mycket som möjligt med förhoppning att få dem att sova långe. Fungerar bättre i teorin än praktiken tyvärr...
21.00 Vi lägger barnen i deras eget sovrum. De somnar oftast ganska snabbt på egen hand. Skönt! Då barnen sover får jag och Robert lite välbehövlig egentid. Men oftast är vi ganska trötta och ligger mest och slötittar på något halvintressant program eller en film. Men det är mysigt! Jag älskar vårt vardagsliv även om det är ganska enahanda sedan twinsens ankomst.
23.00 Vi lägger oss.
02.00 Något av barnen vaknar. Då får de komma in till vår säng. Mat.
03.00 Nästa barn vaknar och vill ligga i vår säng. Mat ibland.
05.00 Mat eller nåt. (Nätterna flyter på i någon typ av halvvaket komatillstånd. På morgonen vet man knappt hur många ggr man varit uppe, vem man matat eller när...)

Såhär ser det ungefär ut om inget annat är inbokat. Ibland är Robert hemma en stund på dagen om han kan plugga hemifrån.
Zzzzz...snark. Powernaps är gott!

Jag älskar min elektriska babysitter med djungeltema.. Min mamma älskar att jag älskar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar