fredag 11 februari 2011

5 månadersvaccinering

God morgon. Idag är det dags för vaccinering. Jag minns med fasa deras 3-månadersvaccinering. Det gör ont i hjärtat då jag tänker på deras hjärtskärande gråt, hur de liksom tittade på mig och tänkte "Hur kan du låta dem göra såhär mot mig mamma?".
Det var en vansinnigt kall dag (-10 grader som är IS-kallt då man är i Gbg pga fukten i luften) och jag hade täckbyxor och täckjacka (man är ju norrlänning) samt en tajt o-amningsvänlig långärmad tröja. Jag struntande i att ta av mig täckbyxorna och det ångrade jag senare. Jag hade inte koll på att man kunde amma samtidigt som nålsticket för att minska smärtan hos barnen.
Men jag fiskade fram tuttarna ur min tajta tröja, ammade och blinkade bort tårarna ur ögonen medan de stack nålen i Kaspians lilla knubbislår. Herregud vad han skrek, han blev jultomteröd och skakade i hela den lilla bebiskroppen. Sedan var det snabbt byte till nästa barn. Kaspian grät fortfarande så jag fick langa över honom till barnläkaren och ta Alvina som var näst på tur (tröjan fortfarande helt uppdragen till hakan..). Läkaren blev vit om nosen, såg nervös ut och mumlade något om att han faktiskt var morfar och således borde kunna hålla i en liten kille (var inte det en konstig kommentar, jag trodde att alla barnläkare var proffs på att trösta barn). Alvina skrek om möjligt ännu högre. Jag försökte hålla undan min tokvarma tröja, amma och inte börja gråta själv. Svetten rann som små forsar på ryggen och jag ångrade att jag hade på mig täckbyxor inomhus. Som tur var blev barnen snabbt glada igen efteråt och mådde helt ok trots allt.
Vi får se hur det går idag! Men idag har jag tack och lov med mig Robert som tagit ledigt för att kunna trösta ett ledset barn så det blir nog inga problem. Men att se sina barn gråta är ALLTID hemskt för ett mammahjärta.
Nu är jag såhär glad. Jag hoppas att jag är lika glad i eftermiddag..

4 kommentarer:

  1. Lycka till idag! Vilken fin "stol" på bilden,den måste va populär,vart har du köpt den?

    SvaraRadera
  2. Lycka till idag! Vilken fin "stol" på bilden,den måste va populär,vart har du köpt den?

    SvaraRadera
  3. Hello! Vaccin är ingen hit alltså... blä! Och du får ju dubbel dos av allt iochmed att du har två! Du gör det så bra Sofi!!!

    Vår vagn är heeeeeelt underbar! Väger endast 10kr i ramen (mot 20kg för en normal dubbel syskonvagn). Den kom förra året i april så den är rätt ny på marknaden. Den heter Babyjogger City Select och finns på babyland och de stora kedjorna tror jag, men vi köpte den på nätet från england och det blev flera tusen billigare... www.pramworld.co.uk (fick det dessutom hemlevererat till dörren)

    Man kan kombinera den i hur många varianter som helst, liggdelar, sittdelar framåt eller bakåt, bilstolar kan kopplas på (maxi cosis). Det finns en demonstrations video på youtube om du söker! =)

    Vi är iaf supernöjda med vagnen!

    Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  4. Till m: Det är en "gåstol" eller vad det nu heter. Tyvärr når mina barn inte ner med benen ännu... Vi har köpt den på Babyproffsen i Sisjön.
    Till Ida: Tusen tack. Ska kolla upp detta!

    SvaraRadera