lördag 8 januari 2011

Romantisk överraskningsmiddag

I går kväll överraskade Robert mig genom att laga en delikat 2 rätters middag. Jag hade inte jättehöga förväntningar om jag ska vara ärlig. Jag står för 95% av mathållningen i vår familj. Då Robert fixar mat blir det 9 gånger av 10 hämtmat. Han ringer hem och frågar om jag är sugen på sushi, pizza, thai eller indisk mat Jag rotar fram en lista från vår megatjocka bibba av takeawayalternativ och så blir det middagsval nr 17 på Torpabodens thai eller dyl. Inget fel med det men jag föredrar faktiskt hemmalagad mat framför takeaway.
Men igår hade min romantiker till man letat fram recept och handlat. Sedan svängde han ihop en middag som bara var såå galet god! Till förrätt var det grillad aubergine med hemmagjord pesto, parmesan och färsk basilika. Till huvudrätt var det ugnsbakad lax med ett täcke av pesto och pinjenötter. Till det serverade han färsk pasta och italiensk sallad. Mums! Ingen dessert men det fick ändå inte plats. Vi är båda förrättsmänniskor framför efterrättsmänniskor om man måste välja. Jag lyxade däremot rejält genom att skölja ner maten med ett glas rött. Man kommer inte ifrån att maten smakar bättre och mer "fredagsaktig" då man dricker vin istället för cola zero eller soda streamer bubbelvatten till maten. Då jag inte direkt är bortskämd med hemlagad mat i vanliga fall blev jag väldigt glad av hans gulliga gest. Han hade tom dukat jättefint med levande ljus och grejer. Nu när jag vet att han KAN laga mat kommer han nog inte undan med takeaway så ofta längre. Hans inre lilla kocktalang är avslöjad, hahaha!! Nu får han det besvärligt.
Halva middagen var twinsen nöjda i sina babysitters med sedan fick vi äta med varsitt barn i knäet för husfridens skull. Men att ha dem med vid bordet är bara roligt. Dessutom så varar ju middagen längre då det går mkt långsammare att äta med en bebis i famnen.
Kvällen spenderade vi i soffan framför Dexter. Myspys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar