lördag 25 december 2010

God Jul!!!

God Jul på er!!! Maken tog sig igenom snökaoset och kom hit i tid den 23e. Vilken rackarns tur! Igår var det ju julafton och vi firade traditionellt hela dagen lång. På morgonen fick alla barn (då även jag och Robert inräknade) paket och julgodis i en julstrumpa. Jag fick ett fantastiskt fint halsband, tack tomten. Sedan var det dags för julfrukost. Det är ju viktigt att fylla energidepåerna ordentligt för att orka med en lång och intensiv julafton.. Frukosten bestod av tomtegröt, nytillagad julskinka, mjukt tunnbröd och goda ostar. Tunnbröd är julbrödet som gäller i vår familj, vi har aldrig vörtbröd på julen.

Nyvakna, Robert kör med bar överkropp i vårt heta hus

Tomtegrötsfrukost
Sedan var det dusch och tillfixning. Därefter fick jag rycka ut för att införskaffa blöjor som helt plötsligt tagit slut medan övriga tittade på en julfilm. Handlade också valnötter till nötskålen eftersom de var slut i butiken då vi julhandlade mat. Jag är väldigt noga med att ALLT ska finnas då det är jul. Trots att hela huset svämmar över av godis, frukt, dadlar, chokladaskar och hembakat julgotter så måste vi ha valnötter också för att det SKA finnas eftersom vi haft det alla tidigare år. Jag är extremt traditionsbunden och det är övriga familjen också. Vi har också ett speciellt pussel som skall byggas på julaftonsförmiddagen. Jag, Lotta och Natali har då bestämmda delar av pusslet som vi bygger enskilt innan det stora sätts ihop, nåde den som tar "fel" pusselbitar och inkräktar på någon annans revir, det är dödsstraff på det. Robert skakar mest huvudet över våra traditioner och oskrivna regler. Efter det så hämtade vi farmor och farfar och dukade upp kaffebordet med glögg, kakor och godis. Vi fikade fram till kl 15 och tog sedan med oss glöggen in till TV rummet och kollade på Kalle Anka. Denna tradition med Kalle Anka är också lika viktig som amen i kyrkan! Kaspian och Alvina var dock lagom intresserade och sov sig igenom programmet likt sin pappa. Jag älskar verkligen julafton, att umgås i skenet av tända ljus och obegränsat med julgott. Det enda som drog ner stämningen lite var att vi har så EXTREMT varmt hemma. Min käre far gillar inte att frysa och vi har en grundtemperatur på sisådär 25 grader. Lägg sedan till 100 tända ljus och en stor familj. Det var hett! Stackars Robert sprang ut och in mellan balkongen för att svalka sig och bytte tillslut om till badshorts. Hahaha, snygg kombination med julrödrutig skjorta och badshorts med blå hawaiiinspirerar mönster. Det är tur att han har snygga ben ialla fall. Vi lyckades tillslut övertala min frusne far att sänka temperaturen i huset och då blev det bättre. Efter Kalle ryckte Robert ut som Tomte till grannen medan vi andra iordningställde julbordet. Vi hade lokalproducerade laxar och korvar av olika sorter, skinka, sallader, ostbricka, omelett med kantarellstuvning m.m Jag gjorde, kors i taket, också en helt ny rätt. En sallad med granatäpple, apelsin, fikon, fetaost, brysselkål och valnötter. En rikitigt vacker och god julsallad som nog får flytta in på julbordet. Vi åt tills magen liknade tomtens kalaskula. Efter maten så knackade det på dörren och vi fick besök av två trevliga, julölsfnissiga tomtar. Vi delade ut några klappar men eftersom farmor och farfar var trötta och ville hem till katten så skjutsade jag hem dem innan vi fortsatte med julklappsutdelandet och öppningen. Eftersom jag fortfarande delammar så håller jag mig i från den starka glöggen och snapsen i år. Men barnglögg och julmust funkar också helt ok för min del.
Min familj
Jag och barnen fick massvis av fina klappar! Bortskämda som få är vi. Barnen fick bl.a. Fjällrävens "Kånken", böcker och kläder. Jag fick ett halsband av Robert, en guldlänk med två hängen med barnens namn på. Supervackert, det känns fint att ha barnens namn runt halsen så man kan bära sig med dem jämt. Jag fick också smink, hårprodukter, nytt underställ, bok m.m. Det måste vara för att jag har varit så extremt snäll i år! Efter allt jobb med att öppna alla klappar slappade vi mest. Åt lite choklad, pussade på barnen och nattade dem. Vi skulle spela ett spel men alla blev så tvärtrötta att det sket sig. Jag var ovanligt pigg hela dagen och var nog inte i säng fören 24 vilket är väldigt ovanligt för kvällströtta mig. Jag vet inte om det var julkänslan i hjärtat som höll mig uppe eller sockerchocken.

Åh kommer inte tomten snart så dör jag!!
Idag är det Juldagen och hela tjocka släkten kommer hit på julmiddag. Det blir grejer det.
Systrarna mina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar