torsdag 26 augusti 2010

Fånge i min egen kropp och i mitt hem..

God morgon!

I natt har jag återigen haft hemska förväkar. Jag har stått på alla fyra med stöd på underarmarna och rumpan i vädret och frustat och suckat. Försökte djupandas och tänka positiva tankar och på mina två små barn som snart kommer. Men fy, det är såå mycket skönare att bara sova på natten jämfört med att plågas av smärta och känna sig orolig över vad som komma skall. Jag hade två intervaller med skarp, tryckande smärta och så var det lugnare molvärk emellan. Jag tänkte ringa förlossningen om det kom en tredje intensiv värk men det kom ingen...så vid 5 kunde jag somna om igen. Och nu känner jag ingenting. Eftersom bebisarna ligger i säte blir det kejsarsnitt och därför ska jag ringa in till sjukhuset tidigt i förloppet eftersom det inte är bra om värkarna kommer igång såpass att tvilling 1 kommer för långt ner i förlossningskanalen. Men hur sjutton ska man veta när det är dags att ringa in då?? Jag kände mig ju lite löjlig i måndags då man åkte in och blir hemskickad med en klapp på huvudet och antibiotika mot urinvägsinfektion (som jag inte ens hade). Jag vill inte bli behandlad som en hyperhysterisk förstföderska men ack så svårt det är att veta hur det ska kännas och när man bör ringa.

Det är så galet trist att bara gå hemma och vänta och undra när det stora skall ske? I morgon? Eller om 4 veckor? Och eftersom mina förvärkar är såpass kraftiga och man inte vet när de kommer så vill jag helst inte gå utanför dörren, det känns inte tryggt. Men tänk om jag ska gå såhär i 4 veckor till! Då kommer jag bli helt pockolocko i huvudet som resultat av isoleringen.


Så här ser jag ut idag, inklusive butter min och svarta påsar under ögonen.

1 kommentar:

  1. Ring direkt om du känner dig osäker. Det är deras jobb att svara på frågor! Dina förvärkar låter som riktiga förlossningsvärkar, så bättre att ringa och låta expertisen avgöra! Förmodligen stannar bebisarna inte så länge till, men varje extra dag de kan få är värdefull eftersom de får bättre förutsättningar att klara livet utanför livmodern. Här i Uppsala stoppar de inte förlossningar efter v 35+0, men de säger att de som är födda före v 37+0 är lite pyssligare. Svårare att hålla varma, få att suga och det är vanligare att de får lite gulsot och behöver sola. VILA nu och ta det LUGNT! Kram - och tänker på dig!

    SvaraRadera